Wydarzenia i uroczystości - relacje (2015/2016)

Zdjęcia z wydarzeń i uroczystości znajdują się na stronie Galeria.

Po kliknięciu w miniaturki zdjęcia otwierają się w nowych oknach,
które zamykają się po kliknięciu w otwarte zdjęcie.
Dokumenty otwierają się w nowych oknach.



Szkolny wolontariat 2015/2016

Szkolny wolontariat w naszym liceum działa od roku 1998 i liczy kilkudziesięciu członków. To bardzo aktywna grupa młodych ludzi, którzy pod opieką pani profesor Renaty Tuli i pani profesor Agnieszki Korony-lgnatowicz pomagają potrzebującym. Wolontariusze pracują z dziećmi w świetlicy środowiskowej na Tamce, organizują akcje charytatywne (świąteczna paczka, Dzień na Tak), karnawałowy bal dla dzieci ze Stowarzyszenia Dzieci Chorych na Padaczkę, bywają w pobliskim szpitalu dziecięcym przy ulicy Kopernika. Przy współudziale wolontariatu odbywają się też takie akcje jak Dzień Zdrowego Jedzenia i Gotowania oraz Festiwal Młodych Talentów.


Szkolny samorząd 2015/2016

Jesienią odbyły się wybory do samorządu szkolnego poprzedzone debatą kandydatów. Przewodniczącym został Marcin Szczygieł z klasy 2C, jego zastępcą Michał Gąsiewski z klasy 2E, skarbnikiem Monika Matysiak z klasy 2A, a sekretarzem Hanna Szczepańska z klasy lA.

Działalność samorządu w bieżącym roku szkolnym:
  1. Reprezentowanie uczniów naszej szkoły w Dzielnicowej Radzie Młodzieży i Młodzieżowej Radzie m.st Warszawy. Przedstawicielami uczniów w Radzie Dzielnicowej są Michał Chojnowski i Maciej Sobieraj z klasy 2A, a w Radzie m.st Warszawy Monika Matysiak z klasy 2E. MRDz Śródmieście wspiera wydarzenia kulturalne, np. Fresh Form Film Festival w naszej szkole.
  2. Organizacja spotkania przedstawicieli klas z panem dyrektorem Bogdanem Madejem i panią dyrektor Mariolą Borzyńską – tematem były zmiany w Statucie Szkoły.
  3. Udział w I Konferencji Samorządów Szkolnych organizowanej przez Młodzieżową Radę m.st. Warszawy.Współpraca z komitetem organizacyjnym Festiwalu Filmowego w Dąbrowskim (FFFF).
  4. Zorganizowanie kiermaszu podręczników używanych, zaprojektowanie i rozprowadzenie bluz z logo szkoły.
  5. Współpraca przy organizacji Szlachetnej Paczki.


Szkolny Teatr Nie-Na-Żarty - Złota Wena na Śródmiejskim Festiwalu Młodych Talentów 2015/2016

W marcu szkolny Teatr Nie-Na-Żarty zdobył I miejsce – Złotą Wenę - na Śródmiejskim Festiwalu Młodych Talentów 2015/2016 „Uwierz w siebie i pokaż, co potrafisz” za spektakl „Projekt dziecko”.

Grupa nastolatków ucieka z domu, aby zwrócić na siebie uwagę rozwodzących się lub zabieganych rodziców. Dramatyczna decyzja jednej z dziewczyn pociąga za sobą szereg skomplikowanych konsekwencji. Interwencja policji, dziennikarzy czy psychologa nie pomaga w rozwiązaniu problemu. W rezultacie wszyscy obwiniają wszystkich- oskarżają, że młodzi nie radzą sobie z życiem i łamią zasady moralne, ponieważ stykają się z zamkniętymi na zmiany nauczycielami, brakiem wzorców w mediach, zbyt szybkim tempem życia. W rzeczywistości młodzi mówią głównie, że są dla rodziców kolejnym życiowym projektem i że mimo manifestowanego buntu pragną zainteresowania i bliskości w rodzinie, a dorośli dowiadują się, że najważniejsze – obok miłości, co rodzic może dać dziecku – to po prostu swój czas.

Obsada:
Nikola – Natalia Winiarska 2E, Dorota Szydlik 2B
Julka – Julia Gawarecka 2D
Hubert – Krzysztof Krasoń IG, Macieju Sobieraj 2A
Mateusz – Michał Źródlak 2E, Piotr Jakubowski 2E
Mama Nikoli – Zuzanna Gołaszewska 2E
Mama Julki – Klaudia Zboina 2B, Zuzanna Bartólewska IE
Mama Huberta – Julia Głaszczka 2B, Oliwia Sobocińska IE
Tata Huberta – Wojciech Pątkiewicz 2E
Policjant – Michał Wołotowski 2A
Dziennikarka - Aleksandra Sochacka 2B
Kamerzysta – Paweł Morawiecki 2B
Psycholog – Julia Antoszewska 2E, Monika Matysiak 2E
Lekarka – Julia Głaszczka 2B
Pielęgniarz I - Wojciech Pątkiewicz 2E
Pielęgniarz II – Paweł Morawiecki 2B

Wiosną tego roku zespół teatralny zaczyna próby do spektaklu „Amazonia” na podstawie sztuki Michała Walczaka.
Opiekunką szkolnego teatru jest pani prof. Joanna Trojanowska-Kołodziejczyk.


Szkolna biblioteka 2015/2016

Działalność biblioteki w bieżącym roku szkolnym:
  1. We wrześniu wszystkie klasy pierwsze zapoznały się z działalnością biblioteki szkolnej w ramach realizacji programu przysposobienia czytelniczo-informacyjnego.
  2. W październiku podczas 44. Warszawskiej Jesieni Poezji w bibliotece odbyły się spotkania z poetami: Krystyną Góranowską-Stolarz, Stanisławem Nyczajem, Ewą Zelenay (absolwentką naszego liceum), Agnieszką Tomczyszyn i Małgorzatą Harasymowicz.
  3. 9 grudnia 2015 roku odbyło się spotkanie opłatkowe Towarzystwa Nauczycieli Bibliotekarzy Szkół Polskich. Biblioteka gościła pracowników warszawskich bibliotek szkolnych z panią prezes Barbarą Tomkiewicz. Redaktorzy gazetki przygotowali dla gości świąteczny koncert z poezją Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego oraz ks. Jana Twardowskiego.
  4. Zgodnie z tradycją, 21 grudnia 2015 roku odbyła się w bibliotece Wigilia Literacka zorganizowana przez redaktorów gazetki szkolnej „Propozycje” oraz sympatyków i byłych redaktorów naszego pisma.
  5. W styczniu 2016 roku klasy drugie podczas wycieczek edukacyjnych zapoznały się z działalnością Biblioteki Uniwersytetu Warszawskiego.
  6. 18 lutego 2016 roku dr Tomasz Jędrzejewski z Wydziału Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego wygłosił wykład dla klasy 3B– „Romantyzm jako styl życia”.
  7. 31 marca 2016 roku klasa 1A pod opieką pani profesor Jadwigi Gaudasińskiej uczestniczyła w Gali XVI Światowych Dni Poezji w Muzeum Literatury. Podczas uroczystości Ania Bobko z klasy 1G zaśpiewała piosenkę do słów wiersza Krzysztofa Kamila Baczyńskiego.
  8. W bibliotece można było obejrzeć dwie wystawy – z okazji Roku Henryka Sienkiewicza oraz Jubileuszu 1050-lecia Chrztu Polski.
  9. W marcu obchodziliśmy 19. rocznicę powstania gazetki szkolnej „Propozycje”.


Kliknij, aby zobaczyć okładkę jubileuszowych „Propozycji”


Wycieczka klasy 2C - Kraków (czerwiec 2016 r.)

Ile lat ma drewno, z którego Wit Stwosz wykonał figurę Matki Bożej w Kościele Mariackim? Dlaczego Żydzi na groby swoich bliskich zmarłych przynoszą kamienie zamiast kwiatów? Co to jest MOCAK? Jak karano zbyt kłótliwe przekupki w XV wieku? Gdzie i dlaczego zginął Stanisław Pyjas? Kto to był Mengele? Co to są oblaty?
Odpowiedzi na te i inne pytania uczniowie klasy IIc poznali w czasie wycieczki do Krakowa. W programie było także studyjne zwiedzanie Muzeum Auschwitz-Birkenau i Muzeum Śląskiego w Katowicach.
Wyprawa naszej klasy łączyła przyjemne z pożytecznym. Poznawaliśmy nie tylko zawiłe tajemnice historii Polski, ale także mieliśmy czas na długie wieczorne rozmowy.


Warsztaty w Powsinie klasy IA (czerwiec 2016 r.)

Na początku czerwca klasa lA pojechała do Powsina na warsztaty językowe, czyli zajęcia z gramatyki i kultury języka polskiego, które pani profesor Aleksandra Nałącz-Zienkiewicz. postanowiła przeprowadzić w powsińskim Parku Kultury. Szybko znaleźliśmy sobie miejsce pod rozłożystym dębem – pomnikiem przyrody i poczuliśmy się jak nieskażeni jeszcze cywilizacją, pierwotnie dobrzy i szczęśliwi mieszkańcy arkadyjskiej krainy spod znaku Jana Jakuba Rousseau. Niestety, wkrótce – niczym w „Dniu świra" – nasz intelektualny wysiłek zakłócony został jazgotem maszyn koszących trawę. Musieliśmy więc szybko zmienić miejsce i poddać sią dalszym ograniczeniom, czyli presji normy językowej, która każe odmieniać „w Jabłonnie" , akcentować „przeczyTAliśmy" i odradza pisanie „witam" w nagłówku e-maili.


Wolontariat - Festiwal Młodych Talentów (1. czerwca 2016 r.)

Po raz dziesiąty odbył się czerwcowy Festiwal Młodych Talentów, organizowany przez szkolny wolontariat.
W tym roku na naszej scenie wystąpili: Alicja Niździńska, Marta Bańkowska, Karolina Kram, zespół Michała Dębskiego i Wojciecha Kowalika, Joanna Gutowska z zespołem „Rozmach”, Sylwia Krasuska i Zespół Ludowy „Ożarowiacy”, Ania Bobko, Julia Gładkowska i Wiktoria Nadolna, Julia Gawarecka, Krzysztof Kalbowiak, Malwina Hendzel i Gabriela Dindorf, Ewelina Siedlec, Marzena Dacewicz.


Wycieczka klasy 1A - Ciechanowiec – Węgrów – Liw (maj 2016 r.)

17 maja odbyła się jednodniowa wycieczka klasy 1A do Ciechanowca, Węgrowa i Liwu. Zwiedziliśmy ciechanowieckie Muzeum Rolnictwa, na którego terenie znajdują się m.in. pałac hr. Starzeńskich, dworek drobnoszlachecki, chłopskie chaty kryte strzechą czy młyn wodny, w którym można było spróbować sił podczas kręcenia żarnami. Największe wrażenie zrobiło na nas chyba jednak Muzeum Pisanki, trzecie co do wielkości na świecie. W Węgrowie podziwialiśmy barokowe freski Michała Anioła Palloniego oraz tajemnicze lustro Twardowskiego. Ostatnim punktem programu był zamek i zbrojownia w Liwie.


Zakończenie roku szkolnego klas III (29.04.2016 r.)

29 kwietnia 2016 roku uczniowie klas III po raz ostatni przekroczyli próg szkoły jako uczniowie. Od momentu otrzymania świadectw ukończenia liceum stali się abiturientami.
Poniżej pożegnalne przemówienie Marty Gastoł z klasy IIIA:


Kliknij, aby zobaczyć tekst przemówienia


Projekty klasy 2E

W tym roku uczniowie klasy 2E realizujący rozszerzony program nauczania z przedmiotu ekonomia w praktyce pod kierunkiem pani profesor Joanny Górniak wzięli udział w kilku projektach:
  • Projekt „SięDzieje!" to cykl czterech wykładów z historii najnowszej prowadzonych przez profesora Wiesława Wysockiego z fundacji Skarby Narodu oraz nauczyciela naszej szkoły, profesora Grzegorza Trochima.

  • Projekt przygotowali uczniowie: Natalia Milewska, Monika Krzyżanowska, Magdalena Mikuszewska, Natalia Gutowska, Kalina Grudzińska oraz Michał Źródlak.
  • Projekt „Kwadrans do sławy" polegał na zorganizowaniu castingów dla młodych, utalentowanych amatorów sztuki. Byli to soliści, grupy wokalne, zespoły teatralne. Przesłuchania miały miejsce 19 marca 2016 roku w sali gimnastycznej w budynku naszej szkoły. Nagrodami dla laureatów były wejściówki do teatrów na spektakle w kwietniu i maju, a nagrodą główną - występ na gali zwycięzców we współpracującym z nami warszawskim Teatrze Ochoty. Kwietniowa gala okazała się wielkim sukcesem, młodzi artyści mogli spróbować swoich sił na scenie, a Teatr Ochoty wykazał chęć współpracy z niektórymi z nich.
    Projekt przygotowały uczennice: Julia Antoszewska, Olga Kołodziejczyk, Klaudia Rusinowska, Adrianna Wocial.
  • Projekt „Muzyka wszystkim" polegał na zorganizowaniu cyklu kameralnych koncertów muzyki klasycznej dla najmłodszej publiczności. Pierwszy koncert odbył się 26 listopada 2015 roku w Społecznym Przedszkolu Integracyjnym Fundacji „Czas Dzieciństwa" przy ul. Wolumen 3. Muzycy zagrali znane wszystkim dzieciom piosenki z bajek, a przedszkolaki śpiewały do melodii „Panie Janie". Następnie zorganizowaliśmy miniwarsztaty, w trakcie których dzieci mogły obejrzeć instrumenty, a także zadać kilka pytań naszym muzykom. 7 grudnia 2015 roku odbył się koncert kolęd w Świetlicy Środowiskowej Zgromadzenia Sióstr Miłosierdzia przy ul. Tamka 35, w kwietniu zaś koncert muzyki klasycznej w Społecznym Przedszkolu Integracyjnym Fundacji „Czas Dzieciństwa".

  • Projekt przygotowali uczniowie: Karolina Bartnicka, Michalina Szmigiel, Patrycja Klimecka, Dorota Zabokrzycka, Michał Gąsiewski.


Szkolenie „Polacy na Wschodzie. Nasze zobowiązanie”, Lwów (kwiecień 2016 r.)

Na początku kwietnia 2016 roku pani profesor Ewa Kniaziołucka oraz pani profesor Kinga Szkurłat wzięły udział w szkoleniu „Polacy na Wschodzie. Nasze zobowiązanie”, które odbyło się we Lwowie. Podczas konferencji w Centrum Historii Miejskiej Europy Środkowo-Wschodniej uczestnicy zapoznali się z ideą projektu. Konferencję otworzył Konsul Generalny RP we Lwowie Wiesław Mazur, a przewodniczył jej Prezes Fundacji Energia dla Europy Paweł Kowal. Wykłady prowadzili pracownicy Muzeum Powstania Warszawskiego. Odbyły się również spotkania z Polakami mieszkającymi na Ukrainie, którzy zapoznali uczestników szkolenia ze swoją pracą w prężnie działających tam fundacjach pomagających Polakom (m.in. dzieciom chorym na nowotwory czy osobom uczącym się języka polskiego).
Niedzielne przedpołudnie było przeznaczone na zwiedzanie Lwowa, m.in. Cmentarza Łyczakowskiego oraz Cmentarza Orląt Lwowskich.
Nasza szkoła w marcu 2016 roku zawarła z Fundacją porozumienie, dotyczące współpracy przy realizacji projektu edukacyjnego, którego celem jest zaszczepienie w młodych ludziach przekonania, że o Polakach ze Wschodu nie należy myśleć wyłącznie w kategoriach historycznych, ale również w kontekście współczesności, co powinno rodzić poczucie wspólnoty oraz odpowiedzialności za losy rodaków (to nie oni ani ich przodkowie opuścili ojczyznę, lecz w wyniku dramatycznych losów i zmian granic znaleźli się poza nią).
Współpraca ta może zaowocować w przyszłości wyjazdami młodzieży naszej szkoły w celu poszerzenia wiedzy o historii, osiągnięciach i życiu Polaków mieszkających za naszą wschodnią granicą.


Wolontariat - Dzień na Tak (21. marca 2016 r.)

Dzień na Tak obchodzony jest w naszej szkole 21 marca. Już od 13 lat łączymy początek kalendarzowej wiosny z działalnością charytatywną. Tym razem pomagaliśmy naszym rówieśnikom z Ośrodka Szkolno-Wychowawczego dla Dzieci Niewidomych im. Róży Czackiej w Laskach.
W dużej sali gimnastycznej odbyło się spotkanie z uczniami z Lasek. Opowiedzieli nam o swoich zainteresowaniach i o tym, co chcą robić w przyszłości. Odbył się też pokaz profesjonalnego masażu wykonywanego przez niewidomych oraz krótkie szkolenie, jak prawidłowo pomagać osobom niewidzącym. Nasi goście pokazali nam też, jak działa Draille Sense – notatnik brajlowski oraz wyjaśnili, co to jest tyfloinformatyka. Technikum dla Niewidomych prowadzone przez Ośrodek Szkolno-Wychowawczy w Laskach to pierwsza szkoła w Polsce, która wdrożyła program nauczania dla zawodu technik tyfloinformatyk. W toku nauki uczniowie poznają m.in. programy i urządzenia przeznaczone dla osób z niepełnosprawnością wzrokową oraz systemy i sieci komputerowe.
Dzień na Tak to także akcja charytatywna, uczniowie Dąbrowskiego brali więc udział w licytacji. Jej przedmiotem stały się m.in.: koszulka z Festiwalu Filmowego Dąbrowski z autografami jurorów i organizatorów, rysunki, obrazy, ciasta czy też karnety zapewniające niepytanie z danego przedmiotu. Tradycją stała się już zażarta walka o ciasta prof. Moniki Tucholskiej. Jej rogaliki zlicytowane zostały za kwotę ponad 600 złotych.


FFFF - Fresh Form Film Festival - ogólnopolski konkurs filmowy w Dąbrowskim (18.03.2016 r.)

18 marca 2016 roku odbył się Fresh Form Film Festival – konkurs organizowany z myślą o młodych twórcach, którzy chcą zaprezentować swój talent filmowy przed profesjonalnym jury i publicznością.
Była to już czwarta odsłona festiwalu, który z roku na rok cieszy się coraz większą popularnością. Wyrazem tego zainteresowania jest chociażby liczba zgłoszeń na konkurs. Organizatorki musiały przeprowadzić eliminacje wstępne, by spośród kilkudziesięciu nadesłanych filmów krótkometrażowych wybrać te, które weszły do programu festiwalu.
Tegoroczny FFFF był wyjątkowy ze względu na obecność Krzysztofa Zanussiego, który wziął udział w obradach jury. W ustalaniu listy nagrodzonych uczestniczyli także Paweł Ciołkosz, Jakub Cuman i Emilia Podolska. Gościem specjalnym festiwalu był Wojciech Malajkat.

Tegoroczni zwycięzcy:

I miejsce (wyjazd na Mazury) – „Losowy układ” GF „Drużyna Sztosu”
II miejsce (kamera GoPro) – „Wypadki Kasi Gajdy” Paweł Cichoński
III miejsce (iPod) – „See you later alligator” Nikodem Marek
Nagroda publiczności – „Dzik z Dąbrowskiego” Oskar Hącel

Wyróżnienia
„Krzyk” Jan Sobczyński
„Wenus zmyło” Gustaw Kolanowski
„Psychiatryk” GF „Filmowce”

W przerwach między projekcją filmów goście festiwalu słuchali koncertów w „strefie chillout”, czyli w małej sali gimnastycznej. Magda Więsław, jedna z głównych organizatorek FFFF, uczennica szkoły muzycznej, przeprowadziła casting wśród swoich znajomych, czego efektem były profesjonalne koncerty. W szkolnym barze powstał zaś tematyczny bufet z filmowymi przepisami.
FFFF to wydarzenie wspierane przez różne instytucje. Możemy pochwalić się wieloma patronami – są to m.in. prezydent m.st. Warszawy, Polski Instytut Sztuki Filmowej, Filmoteka Narodowa, TVP Warszawa, Kino Muranów, radio Kampus, Bubbleology i wiele innych. Reklamy FFFF pojawiały się m.in. na ekranach Warsaw City Info, na portalu Co jest grane?, Gazeta.pl, edulandia.pl.
Organizatorki udzielały wywiadu m.in. w Radiu Kampus i Radiu Aktywnym, a TVP zrealizowała transmisję z festiwalu.
Na YouTubie można było obejrzeć dwie sondy, filmy o tym, jak powstawał festiwal oraz relację z dekorowania sal.


Wymiana językowo-kulturowa klasy lingwistycznej 2B - Katania (marzec 2016 r.)


Relacja pierwsza
Od początku liceum wyczekiwaliśmy dnia, kiedy będziemy wylatywać na Sycylię. Nikt z nas nie może powiedzieć, że w ogóle się tego nie bał, bo nerwy były – i to duże. Wszystko minęło jednak bardzo szybko: spotkanie z klasą na lotnisku, odlot, odbiór bagażu. Tuż po tym zaczęła się nasza prawdziwa, włoska przygoda.
Pierwszy dzień naszego pobytu w Katanii spędziliśmy z naszymi włoskimi rodzinami, poznając ich kulturę i rozwijając nasze zdolności językowe. Ku naszemu zdziwieniu i radości, byliśmy w stanie zrozumieć i powiedzieć bardzo dużo po włosku, mimo tak krótkiego okresu nauki.
Następnego dnia wzięliśmy udział w wycieczce do miasta Piazza Armerina, gdzie obejrzeliśmy doskonale zachowane antyczne mozaiki. Później udaliśmy się do Caltagirone, by wspiąć się po ozdobionych znaną na całym świecie ceramiką schodach. W środę z kolei spacerowaliśmy po pięknym wybrzeżu w Aci Castello i Acitrezzy. W czwartek pojechaliśmy do Syrakuz, miasteczka o magicznej atmosferze i pięknej barokowej architekturze. W pobliskim parku archeologicznym podziwialiśmy ruiny teatru greckiego i Koloseum oraz słynne ucho Dionizjusza. Ostatniego dnia naszego pobytu, mimo niesprzyjającej pogody, pojechaliśmy do Zafferany, by zobaczyć spowitą chmurami Etnę. Naszym ostatnim przystankiem była malownicza Taormina, w której zobaczyliśmy między innymi starożytny amfiteatr użytkowany po dziś dzień. Często to właśnie nasi rówieśnicy opowiadali nam jakieś ciekawostki o miejscach, w których w danej chwili byliśmy.
Podczas tego tygodnia doświadczyliśmy prawdziwych Włoch – począwszy od wąskich, niemal wyjętych z kadru filmowego uliczek, na uśmiechu i serdeczności włoskich rodzin kończąc. Tydzień minął nam szybko, ale niezwykle przyjemnie. Widoki i smaki Sycylii zostaną z nami na długo, a my z niecierpliwością czekamy na przyjazd naszych włoskich przyjaciół.

Opracowali: uczniowie z klasy lingwistycznej 2B

Relacja druga
Jak co roku, klasa lingwistyczna pojechała na wymianę kulturową z liceum im. Galileo Galilei w Katanii. Pogoda nam dopisała, ponieważ mocno padało tylko ostatniego dnia.
Przylecieliśmy do Katanii ok. 19:00. I wtedy nastąpiła pierwsza rozmowa z gospodarzami... Każdy wspomina to inaczej. Zarówno ci bardziej nieśmiali, jak i ci odważniejsi nie od razu umieli się przestawić na język włoski.

Poniedziałek – 7 marca 2016
Tego dnia trzeba było wstać wcześnie. Włosi zabrali nas na lekcje w swojej szkole, a o pierwszej spotkaliśmy się w historycznym centrum miasta na placu Stesicoro. Zobaczyliśmy między innymi pozostałości po rzymskim amfiteatrze. Innym ważnym zabytkiem, jaki obejrzeliśmy, był budynek po klasztorze benedyktynów wzniesiony w 1558 roku. Byliśmy także na placu Uniwersyteckim.

Wtorek – 8 marca 2016
W Dzień Kobiet na Sycylii daje się kobietom mimozy... Dla nas był to dzień pierwszej całodziennej wycieczki. Najpierw pojechaliśmy do Piazza Armerina, gdzie mogliśmy podziwiać pozostałości po rzymskich mozaikach. Następnym punktem wycieczki było Cartagirone. Słynie ono z ceramiki i schodów. Tak, schody na pewno większość z nas zapamięta. Ich budowę rozpoczęto w 1608 roku i dziś liczą 142 stopnie, a każdy z nich jest ozdobiony niepowtarzalną, ręcznie wykonaną mozaiką.

Środa – 9 marca 2016
Tego dnia poszliśmy obejrzeć słynny targ rybny w Katanii – Pescivendolo. Zaskoczyła nas ogromna ilość ryb wyłożona na świeżym powietrzu, jak w Polsce jabłka czy gruszki na bazarze. Potem pojechaliśmy do Aci Castello – małej nadbrzeżnej gminy na obrzeżach Katanii. Znajduje się tam oddzielony od lądu zamek wybudowany na fundamentach bizantyńskich fortyfikacji. Jest oddzielony od lądu od 1169 roku, kiedy miał miejsce wybuch Etny.

Czwartek – 10 marca 2016
Ten dzień był przeznaczony na podziwianie włoskiego baroku. Jednak zanim to nastąpiło, pojechaliśmy do Syrakuz. Zobaczyliśmy Rajskie Latomie (jaskinie, w których przetrzymywano więźniów), między innymi najbardziej znaną – Ucho Dionizjusza, której nazwę, ze względu na kształt i wyjątkową akustykę, nadał Caravaggio, oraz amfiteatr grecki funkcjonujący do dziś. To właśnie tu tragedia Ajschylosa „Persowie” została wystawiona po raz pierwszy. W historycznym centrum Syrakuz obejrzeliśmy Duomo i Bazylikę św. Łucji.

Piątek – 11 marca 2016
Ostatni dzień wymiany został przeznaczony na wycieczkę na Etnę i do Taorminy. Gdy dotarliśmy na miejsce, okazało się, że z powodu niepogody kolejka nie zostanie uruchomiona. Musieliśmy wspinać się na Monte Rossi na piechotę.
Po zwiedzeniu amfiteatru w Taorminie mieliśmy około dwóch godzin wolnego. Każdy wykorzystał go na zwiedzenie jak największej części miasta i zrobienie zdjęć – w końcu następnego dnia mieliśmy lecieć z powrotem do Warszawy. Czekała nas jeszcze jedna przyjemność tego dnia. O 20:30 zaczęło się Pizza Party. Była to ostatnia okazja, by spędzić czas ze wszystkimi.

Sobota – 12 marca 2016
Na lotnisku spotkaliśmy się o szóstej rano. Pół godziny później pożegnaliśmy naszych wspaniałych gospodarzy. Ogólne wrażenie? Uważam, że było cudownie.
Przede wszystkim jedzenie. Mogłabym tam zjeść wszystko, co mi podawano. Jedynym ograniczeniem była pojemność mojego żołądka. Pyszności zaczynały się już przy śniadaniu – codziennie dostawałam sok ze świeżo wyciskanych pomarańczy (spremuta d’arancia). Był on słodszy niż sok pomarańczowy, jaki kiedykolwiek piłam w Polsce. Ucztą dla podniebienia były także obiad i kolacja. Te dwa posiłki w gruncie rzeczy różniły się tylko porą. Zawsze składały się z dwóch części. Pierwszą był często makaron z jakimś sosem, a drugą stanowiło coś całkowicie dla mnie nowego. Wielkim zaskoczeniem był na przykład smak smażonego i panierowanego kalmara.
To jednak nie dania obiadowe czynią Sycylię sławną, lecz słodycze i przekąski! Choćby cannoli – rurki z chrupiącego ciasta wypełnione serem ricotta, lub arancini – smażone kule ryżowe w panierce z bułki tartej. Zawsze mają jakieś nadzienie, a najpopularniejsze to ragu z sosem pomidorowym, mięsem i mozarellą lub szpinakowe. A pistacje? Na Sycylii nie ma potrawy, do której nie można by ich dodać. Jadłam już wspomniane cannolo z nimi, lecz także pistacjowy sos do makaronu czy pizzę.

Opracowała: Katarzyna Dąbrowska, klasa 2B, artykuł pochodzi ze szkolnej gazetki "Propozycje"


Studia w Wielkiej Brytanii - wykład

25 lutego 2016 roku kilka klas z naszej szkoły miało okazję wysłuchać wykładu informacyjnego o studiach w Wielkiej Brytanii. Prowadzili go: Hattie Boggis – przedstawicielka Uniwersytetu w Essex i Łukasz Siemiątkowski – doradca ze społeczności Smart Prospects.
Najpierw goście opowiedzieli nam o profitach studiowania za granicą, przekonując, że wcale nie jest to takie trudne i nieosiągalne. Pani Boggis opowiedziała nam o bogatym życiu uniwersyteckim w Essex oraz możliwościach zarobkowych czy społecznych. Po tej optymistycznej części oczywiście trzeba było też powiedzieć o kosztach… Wymieniane kwoty mogły nieco przestraszyć część zebranych, ale pan Siemiątkowski natychmiast pośpieszył z kolejnymi informacjami. Opowiedział nam o stronie Smart Prospects, którą reprezentował jako doradca. Celem tej społeczności jest pomaganie polskiej młodzieży, chcącej studiować w Wielkiej Brytanii, na każdym etapie rekrutacji, oczywiście wliczając w to konieczne opłaty. Opowiedział nam m.in. o wygodnym i bezpiecznym sposobie na opłacenie czesnego.
Uważam, że takie spotkanie było cenne i potrzebne. Zapewne po nim więcej z uczniów naszej szkoły zaczęło poważnie myśleć o studiach w Wielkiej Brytanii.

Opracowała: Katarzyna Dąbrowska, kl. 2B


Michalina Bujnowska – mistrzyni Polski w windsurfingu
i mistrzyni świata w windsurfingu śnieżno-lodowym

Ponad pięć lat treningów opłaciło się. Po wywalczeniu trzech tytułów mistrza Polski w windsurfingu (olimpijska klasa RS:X juniorki, formuła windsurfing kobiety oraz windsurfing śnieżno-lodowy kobiety) Michalina Bujnowska wygrała Mistrzostwa Świata w windsurfingu śnieżno-lodowym. Tydzień moknięcia, marznięcia i walki do ostatniej kropli potu w estońskiej Valmie zaowocował dwoma medalami – srebrnym w klasyfikacji U-20 i złotym w klasyfikacji kobiet.
Oficjalnie od 12 lutego 2016 roku do Michaliny należy tytuł mistrzyni świata.


Studniówka (styczeń 2016 r.)

Nie mogliśmy się już doczekać. Studniówka była dla nas jednym z głównych tematów już od września. Przecież trzeba wybrać sukienkę, buty, garnitur, fryzurę i milion innych niezbędnych drobiazgów. Nie mówiąc już o przygotowaniu szkoły, bo jak przemienić zwyczajny budynek, w którym spotykamy się codziennie, w miejsce wyjątkowe, zapierające dech w piersiach i niezapomniane? Pomysłów było co niemiara, a z każdym upływającym tygodniem robiło się coraz goręcej. Dlaczego? Jedni chcieli żurek, inni krem z pomidorów, miało być elegancko, ale nie sztywno, wyjątkowo i tradycyjnie… i spróbuj tu wszystkim dogodzić!
Jak co roku, niezawodna pani prof. Renata Tula pomogła przygotować nam układ poloneza, a raczej cierpliwie znosiła nasze wszystkie fochy, bunty, pielgrzymki w sprawie zmian figur i wiele innych zachowań, które nawet anioła wyprowadziłyby z równowagi. Oprócz poloneza, który jest piękną polską tradycją, czternaście osób zdecydowało się nie szczędzić potów i na studniówkę przygotować również walca. I tak, 30 stycznia 2016 roku, po trzecim polonezie zatańczonym przez klasy 3e i 3f do muzyki z „Pana Tadeusza”, w sali balowej pałacu Królowej Kier rozbrzmiał walc z filmu „Mary Poppins”. Trzeba zaznaczyć, że Asia Markowska z klasy 3b dokonała cudu i nauczyła przyszłych biologów, fizyków i historyków płynnie tańczyć się nie dość, że po okręgu, to jeszcze ruchem obrotowym, w rytm muzyki i synchronicznie!
Jak było na balu studniówkowym 2016? Bajkowo. Chyba tak, jak wszyscy sobie wymarzyliśmy. Prawie wszyscy goście mieli już skończone 18 lat, więc możliwość powrotu do krainy, którą większość z nas pierwszy raz poznała w wieku lat 8, była wyjątkowa. Czy kiedykolwiek wcześniej traktowaliśmy szkołę jak krainę czarów? To prawda, czasem coś albo ktoś zniknie, nieoczekiwanie się pojawi, na tablicach wyskakują jakieś tajemnicze, niezrozumiałe zaklęcia i chyba każdy wspomniał coś o czarnej magii, ale na pewno nikt z Was nie wchodził jeszcze do szkoły przez podziemny korytarz. Pod sufitem nigdy nie latały karty i kapelusze. I owszem, w Dąbrowskim na brak zieleni narzekać nie można, ale jednak paprotki to nie to samo co drzewa.
W przygotowanie dekoracji wyjątkowo się zaangażowaliśmy. Pracy było mnóstwo, bo przecież zakrycie szarej rzeczywistości i przemienienie jej w krainę czarów to nie jest łatwa sprawa. Cztery długie dni spędzone w szkole w tygodniu poprzedzającym studniówkę sprawiły, że mogliśmy tańczyć w sali balowej Królowej Kier, otoczeni przez karty i szachownice, jeść w lesie i w ogrodzie oraz przechadzać się najbardziej mrocznymi zakamarkami krainy, która zwykle jest po drugiej stronie lustra.
Dla klas 3A i 3D czas się zatrzymał. Królowa Kier kazała go zatrzymać. Małą salę humaniści i biolodzy przemienili w polanę mrocznego, srebrnego lasu, na której Szalony Kapelusznik wraz z Zającem Marcowym i innymi postaciami, którym „brak piątej klepki”, w nieskończoność pili herbatę. Klasy 3B i 3E pyszne potrawy przygotowane przez „Willę Foksal” spożywały w ogrodzie pod gwiazdami, pod kwiatami, wśród mchu i gałęzi. Pokój nauczycielski, jako miejsce zawsze dla nas tajemnicze i mroczne, stał się komnatą w pałacu Królowej Kier. Majestatyczna czerwień i czerń świetnie zgrały się z kartami i portretami przygotowanymi przez uczennice klasy 3d. Na ostatnim, trzecim piętrze, za kurtyną z kart, za wielką butelką pozwalającą osiągnąć właściwy rozmiar, wśród czerwonych róż i bluszczu świętowały klasy 3C i 3F.
By tradycji stało się zadość, oprócz poloneza, walca, jedzenia i dekoracji przygotowaliśmy również część artystyczną i wręczyliśmy Bogdany. W nagranym przez nas filmiku studniówkowym Alicja znalazła w Dąbrowskim swoich przyjaciół. Niestety, Królowa Kier przypomniała, że zostało nam już tylko sto dni. Ta smutna prawda ostatecznie zakończyła wszystkie niezwiązane z nadchodzącym egzaminem aktywności i skłoniła uczniów naszej szkoły do pewnych refleksji i egzystencjalnych przemyśleń. Radosny, dziecięcy nastrój zastąpiła powaga. Szczególnie nadchodzący bliski koniec dotychczasowego życia, jak przystało na humanistę, odczuł Wiktor Piechowski. Tak właśnie powstała piosenka, którą odśpiewał chór męski zawiązany w naszej szkole tydzień przed studniówką, specjalnie na jeden występ w tę wyjątkową noc: „Niech mówią, że to nie jest miłość, że tak się tylko zdaje nam. Trzy lata w szkole było miło, ale już czas maturę zdać”.
Opisać naszą Krainę Czarów jest naprawdę trudno. Sami byliśmy zaskoczeni efektami. Było naprawdę wspaniale, dokładnie tak, jak chcieliśmy. Elegancko, ale nie sztywno, wyjątkowo i tradycyjnie, nie urodzinowo i nie weselnie, nie nudno i nie kiczowato. Było w sam raz. Bajkowo, mrocznie i wyjątkowo. Udało nam się zorganizować prawdziwy bal. Bal w Krainie Czarów.

Opracowała: Michalina Bujnowska, klasa 3D

Studniówka - część artystyczna i Bogdany (styczeń 2016 r.)

W tym roku Bogdany zostały wręczone po raz dwunasty. Nagrody przyznano w ośmiu kategoriach związanych z tematem tegorocznej studniówki – Alicja w Krainie Czarów.

Kategoria „Królowa Kier” Pełna królewskiego majestatu prezencja, wymagający charakter jak na prawdziwego władcę przystało oraz surowe traktowanie winnych najcięższego przestępstwa, czyli niewiedzy – właśnie takimi cechami odznaczać się muszą nauczyciele nominowani do nagrody „Królowej Kier”.
Nagrodę w tej kategorii otrzymuje
pani profesor Monika Tucholska.

Kategoria „Bliźniacy”
W powieści Lewisa Carrolla bracia Tweedledee i Tweedledum byli nierozłącznym duetem. Razem działali jak dobrze naoliwiona, regularnie nakręcana maszyna. W tej kategorii nagrodzony zostanie najlepszy nauczycielski duet.
Nagrodę w tej kategorii otrzymują: pan dyrektor Bogdan Madej i zastępca dyrektora pani Mariola Borzyńska.

Kategoria „Gąsienica Absolem”
Nagroda w tej kategorii przyznana zostanie nauczycielowi, który zawsze wspomoże uczniów użyteczną, życiową mądrością i sam jawi się jako mędrzec będący dla swych podopiecznych autorytetem. Jeden z grona nauczycieli, który dzieli się swą wiedzą na świeżym powietrzu.
Nagrodę w tej kategorii otrzymuje pani profesor Anna Łukawska.

Kategoria „Biały Królik”
Nagroda w tej kategorii przyznana zostanie nauczycielowi, który jest przywiązany do swej sali niczym Biały Królik do swej niezwykłej norki. Brany pod uwagę będzie także wystrój owej sali. Pamiętajmy, że po norce Królika latały fortepiany!
Nagrodę w tej kategorii otrzymuje pan profesor Stanisław Korboński.

Kategoria „Tajemniczy Kocur”
Wszystko ma jakiś morał, pod warunkiem, że umiesz go znaleźć, mawiał Kot Dziwak z Cheshire. Dziwak? Nie. Jego cechą charakterystyczną jest to, że ciągle się uśmiecha. Spowity w woal tajemniczości anioł stróż, który nigdy nie mówi wprost. Nauczyciele nominowani do nagrody w tej kategorii odznaczają się zachęcaniem uczniów do odnalezienia właściwej drogi, jednocześnie nie prowadząc ich za rękę do celu.
Nagrodę w tej kategorii otrzymuje pani profesor Małgorzata Piskorz.

Kategoria „Biała Królowa”
Bardziej bezpośrednia w niesieniu pomocy niż Kot z Cheshire, lecz zachowująca swą królewską dostojność. Właśnie taka jest osoba, która nominowana zostaje do nagrodzenia w tej kategorii. Pomocna, lecz stanowcza.
Nagrodę w tej kategorii otrzymuje pani profesor Aneta Jarosińska.

Kategoria „Szalony Kapelusznik”
Ów zabawny bohater rozśmieszył niezliczone pokolenia tak młodych, jak i nieco starszych czytelników. Do nagrody w tej kategorii nominowani zostali nauczyciele z niebanalnym poczuciem humoru, korzystając z popularnego zwrotu – „pozytywnie zakręceni”.
Nagrodę w tej kategorii otrzymuje pani profesor Danuta Dąbrowska.

Kategoria „Czarowna Alicja”
Alicja Kingsleigh była zawsze gotowa pomóc, nawet przedziwnym stworom z Krainy Czarów. Dobra i uczynna, nigdy nie zostawiała nikogo w potrzebie. W tej kategorii nominowani zostali nauczyciele gotowi zawsze wspomóc swoich uczniów w ciężkich chwilach.
Nagrodę w tej kategorii otrzymuje pani profesor Aleksandra Tomasello.


Szkolny koncert kolęd (grudzień 2015 r.)

W grudniu cała szkoła wzięła udział w wielkim koncercie kolęd zorganizowanym przez księdza Łukasza Patonia. Ponad trzydziestoosobowa grupa muzyków i wokalistów (wśród nich wielu uczniów Dąbrowskiego chodzących także do szkół muzycznych) zaprezentowała kilkanaście najpiękniejszych kolęd, śpiewanych oczywiście także przez wszystkich obecnych zebranych w dużej sali gimnastycznej. Koncert stał się dla wszystkich niezapomnianym przedświątecznym przeżyciem.

Lista muzyków i wokalistów:
Julia Antoszewska, Ania Bobko, Zosia Boratyńska, Szymon Borowy, Michał Gąsiewski, Julia Głaszczka, Adam Gołaszewski, Anka Gołębska, Marcin Grabiński, Bartłomiej Jesiotr, Zuzanna Kołodziejska, Natalia Korpanty, Karolina Kram, Gabrysia Kropiewnicka, Bartek Kryca, Szymon Kucharski, Piotrek Majtyka, Natalia Milewska, Zuzia Paczkowska, Wiktor Piechowski, Ada Piwko, Anna Rębelska, Zosia Rubin, Monika Sznajder, Iza Sowińska, Marcin Szczygieł, Julia Trojanowska, Birute Joana Turek, Dorota Zabokrzycka, Mikołaj Żołnierczuk, Michał Źródlak.


Świąteczny koncert dla nauczycieli bibliotekarzy (09.12.2015 r.)

9 grudnia 2015 roku w naszym liceum odbył się świąteczny koncert dla nauczycieli bibliotekarzy z całego kraju. Przygotowała go pani profesor Jadwiga Gaudasińska wraz z nami – uczniami „Dąbrowskiego” (Martą Gastoł, Moniką Sznajder, Kasią Dąbrowską – redaktorkami naszej gazetki szkolnej „Propozycje” – oraz: Birute Turek, Alą Niździńską, Anią Bobko, Piotrkiem Majtyką i Michałem Źródlakiem). Spotkanie odbyło się w małej sali gimnastycznej. Rozpoczął je pan dyrektor Bogdan Madej, który w swoim przemówieniu złożył wszystkim życzenia świąteczne. Na koncert przygotowaliśmy kilka kolęd. Część muzyczna przepleciona została słowami paru wierszy, m.in. księdza Jana Twardowskiego oraz Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego. Jeden z nich przeczytała absolwentka naszego liceum – Beata Piotrowska. Kolędy i wiersze wprowadziły nas we wspaniały przedświąteczny nastrój.


Zwycięski duet - I Warszawski Konkurs Piosenki Obcojęzycznej „Jose Song 2015” (listopad 2015 r.)

19 i 20 listopada 2015 roku w Bielańskim Centrum Edukacji Kulturalnej odbył się I Warszawski Konkurs Piosenki Obcojęzycznej „Jose Song 2015” zorganizowany przez Liceum Ogólnokształcące im. Jose Marti w Warszawie. I miejsce w kategorii „Duet” zajęły dwie uczennice naszego liceum – Adrianna Piwko i Alicja Niździńska z klasy IIIF.


Europejski Dzień Zdrowego Jedzenia i Gotowania (listopad 2015 r.)

9 listopada 2015 roku po raz drugi w naszej szkole obchodziliśmy Europejski Dzień Zdrowego Jedzenia i Gotowania. W dużej sali gimnastycznej odbył się wykład pana Jana Faberskiego na temat honorowego krwiodawstwa oraz zdrowego trybu życia. W małej sali gimnastycznej natomiast miała miejsce prawdziwa uczta. Każda klasa przygotowała stoisko z przygotowanym przez siebie zdrowym jedzeniem (były to m.in. sałatki, owoce, ciasta marchewkowe, ciasteczka owsiane, sushi, hummus, warzywne pasztety).

Było co podziwiać i smakować. Pieniądze ze sprzedaży przekazane zostały Stowarzyszeniu Dzieci Zdążyć z Pomocą. Zebraliśmy w sumie ponad 2500 złotych.


Klasa lingwistyczna 3B w Bergamo - konkurs filmowy „Food War” (październik 2015 r.)

W październiku maturalna klasa lingwistyczna miała kolejną okazję odwiedzić Italię dzięki udziałowi w międzynarodowym konkursie filmowym „Cibo, kultura e identita” (Jedzenie, kultura i tożsamość). W ciągu kilku miesięcy przygotowaliśmy film krótkometrażowy „Food war” dotyczący wpływu, jaki jedzenie ma na naszą narodową tożsamość, a także różnic kulturowych między mieszkańcami poszczególnych państw. Spośród wielu prac wybrano 20 najlepszych, w tym naszą. Wyruszyliśmy więc wraz z naszymi opiekunkami: panią profesor Jolantą Dziewulską i panią profesor Beatą Hanulą do Bergamo, miasta w północnych Włoszech. Wzięliśmy udział w pokazie finałowych filmów oraz w konferencji, której tematem przewodnim było jedzenie i globalne problemy związane z brakiem czy marnowaniem żywności.

Ze względu na to, że byliśmy uczestnikami konkursu, mieliśmy też możliwość obejrzenia Światowej Wystawy EXPO 2015 o powierzchni ok. 110 hektarów. W Mediolanie, gdzie mieściła się wystawa, spędziliśmy cały dzień na oglądaniu pawilonów poszczególnych państw.

Ostatnie dwa dni przeznaczyliśmy na podziwianie samego Mediolanu: zobaczyliśmy m.in. Piazza Duomo czy Galleria Vittorio Emanuele. Wyjazd z pewnością był udany i chociaż nagroda została przyznana innej (również polskiej) szkole, cieszymy się zarówno z czasu poświęconego na stworzenie swojego filmu, jak i z następnej wspólnej włoskiej podróży.

Opracowała: Julia Stępińska, klasa 3B


Dzień Patrona - Święto Szkoły (listopad 2015 r.)

Filmy, pokaz sztuk walki, przedstawienia, piosenki, kalambury, pantomima, taniec, konkurs wiedzy o patronie szkoły, akcje charytatywne – to najważniejsze punkty programu obchodów Święta Szkoły, przypadającego 13 listopada, w dniu urodzin Jarosława Dąbrowskiego. W tym roku za najlepsze przedstawienie uznano rewelacyjną pantomimę klasy 2C. W konkursie wiedzy o patronie szkoły, przeprowadzanym wśród pierwszoklasistów, zwyciężyła klasa IA.


Ślubowanie klas pierwszych oraz Święto Komisji Edukacji Narodowej (14 październik 2015 r.)

W tym roku ślubowanie klas pierwszych odbyło się 14 października, w Dzień Edukacji Narodowej, i miało wyjątkowo uroczystą oprawę. Pan Dyrektor Bogdan Madej powitał przybyłych gości: byłych i obecnych nauczycieli szkoły, rodziców oraz pierwszoklasistów i złożył wszystkim najlepsze życzenia z okazji wspólnego święta. Pan profesor Grzegorz Trochim przybliżył zebranym sylwetkę naszego patrona, Jarosława Dąbrowskiego, zwracając szczególną uwagę na zaskakujące czasem podobieństwa między nim a współczesnymi nastolatkami. Następnie Kamila Miciukiewicz z klasy 1A odczytała rotę, a reprezentanci klas i wszyscy uczniowie złożyli uroczyste ślubowanie w obecności sztandaru szkoły.

Najmłodsi uczniowie naszego liceum zaprezentowali swoje talenty muzyczne, wokalne i aktorskie. Wystąpili m.in. Gabriela Kropiewnicka z klasy 1A, Anna Bobko z klasy 1G, Adam Gołaszewski z klasy 1A oraz chór i aktorzy z klasy 1B, którzy zaśpiewali piosenkę po włosku, udatnie parodiując przy tym swoich nauczycieli. W takiej właśnie radosnej i podniosłej jednocześnie atmosferze pierwszoklasiści stali się pełnoprawnymi członkami naszej szkolnej społeczności.


Wolontariat - Kapituła Klubów Ośmiu (30.09.2015 r.)

30 września 2015 roku grupa wolontariuszek z naszej szkoły wybrała się na Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego, na galę Samorządowego Konkursu Nastolatków „Ośmiu Wspaniałych”. Jest to corocznie organizowany plebiscyt, w którym zostaje wybranych ośmiu najbardziej aktywnych i zaangażowanych wolontariuszy z Warszawy. Nazwa konkursu została zainspirowana westernem „Siedmiu wspaniałych”, którego bohaterowie zwalczają przestępczość i zło w małym meksykańskim miasteczku.

W auli UKSW przemawiała pani Joanna Fabisiak, prezes fundacji „Świat na Tak”, a potem nastąpiło uroczyste wręczenie certyfikatów „Szkoła Przyjazna Wolontariatowi”. Nasze liceum także zostało odznaczone tym dyplomem, które w imieniu pana dyrektora Bogdana Madeja odebrała pani profesor Renata Tula.

Po gali nadszedł czas na przerwę – w uniwersyteckiej stołówce czekały na nas suto zastawione stoły. Po poczęstunku były gry i zabawy dla najmłodszych, a w międzyczasie odbywały się obrady, w których uczestniczyli działacze fundacji oraz przedstawiciele szkół. Z uroczystości wszyscy wyszli uśmiechnięci, z poczuciem spełnienia.

Opracowały: Wiktoria Gronowska, Anna Wiśniewska, klasa IA


XIX Festiwal Nauki w Instytucie Lingwistyki Stosowanej Uniwersytetu Warszawskiego

22 września 2015 roku klasa 2b wraz z nauczycielami języka angielskiego wybrała się na serię wykładów wygłoszonych w Instytucie Lingwistyki Stosowanej Uniwersytetu Warszawskiego w ramach XIX Festiwalu Nauki. O godzinie 10:00 uczestnicy wysłuchali wykładu „Teksty i podteksty”, podczas którego troje pracowników naukowych UW opowiadało o specyfice przemówień. Każdy z naukowców podszedł do tematu z innej strony. Słuchacze zaznajomieni zostali z językowym, kulturowym, a nawet technicznym aspektem zagadnienia. Po zakończeniu prelekcji klasa podzieliła się na dwie grupy. Pierwsza z nich została w auli, aby wysłuchać wykładu „Angielski po dwóch stronach Oceanu”, druga zaś udała się do pracowni językowej, zaopatrzonej między innymi w kabiny tłumaczeniowe, gdzie wzięła udział w warsztatach zatytułowanych „Chodź, opowiem ci bajeczkę…”, dotyczących specyfiki zawodu tłumacza ustnego. Prelekcję przeprowadziła dr Anna Szczęsna. Uczniowie dowiedzieli się między innymi, jakie są rodzaje tłumaczenia ustnego oraz jakimi cechami powinien wykazać się przyszły tłumacz ustny. Pani doktor przeprowadziła również serię ćwiczeń. Uczniowie przekonali się, że znajomość języka ojczystego jest dla tłumacza równie (o ile nie bardziej) istotna jak znajomość języka obcego. Po powrocie do szkoły obie grupy musiały przyznać, że z XIX Festiwalu Nauki wyniosły wiedzę, której nie sposób zdobyć z książek.

Opracowała: Jan Marszałek, kl. 2B


Warsztaty geograficzne - praktyki terenowe w Dusznikach Zdroju (wrzesień 2016 r.)

Od kilku lat klasy o profilu geograficznym wyjeżdżają na warsztaty tematyczne do Duszników Zdroju. W ciągu dnia odbywają się wycieczki i zajęcia praktyczne, wieczorami zaś opracowanie przeprowadzonych badań i pomiarów. Uczestnicy zgodnie chwalą taką formę zajęć, ich atrakcyjność oraz łatwość przyswajania wiedzy.

Program praktyk terenowych – Duszniki Zdrój 2015

9 września
godz. 5.30 – zbiórka
godz.5.45 – wyjazd
godz. 13.30 – Złoty Stok (zwiedzanie kopalni złota)
godz. 16.00 – dojazd na miejsce (DWD „Green Rest” Duszniki Zdrój), zakwaterowanie, obiad, spotkanie organizacyjne
godz. 17.15 – zajęcia w terenie (pomiar długości średniego kroku oraz wykonanie pomiarów do wykreślenia planu)
godz. 19.00 – kolacja
godz. 20.00 – zajęcia kameralne – opracowanie materiału z terenu – zaliczenia
godz. 22.00 – cisza nocna

10 września
godz. 8.00 – śniadanie
godz. 8.45 – wyjazd do Muzeum Papiernictwa
godz. 9.00 – warsztaty w Muzeum Papiernictwa (samodzielne czerpanie papieru)
godz. 11.00–13.45 – zajęcia terenowe w Kudowie Zdroju (tematyka – wody mineralne i termalne w Polsce na przykładzie Doliny Kłodzkiej; przeprowadzenie przygotowanej ankiety na temat wykorzystania wód mineralnych)
godz. 14.00 – obiad
godz. 15.00-18.00 – zajęcia terenowe (pomiar prędkości przepływu wody w rzece, prędkości wody w nurcie oraz pomiar przekroju mokrego)
godz. 18.15 – kolacja
godz. 20.00 – zajęcia kameralne – opracowanie materiału z terenu – zaliczenia
godz. 22.00 – cisza nocna

11 września
godz. 7.30 – śniadanie
godz. 8.30-10.00 – zajęcia terenowe (wykonanie profilu glebowego na podstawie odkrywki geologicznej oraz określenie PH gleby)
godz. 10.00-11.00 – zajęcia terenowe w kamieniołomie
godz. 11.00-12.00 zwiedzanie Huty szkła w Polanicy Zdroju
godz. 13.00 – obiad
godz. 14.00-17.45 – zajęcia terenowe – torfowisko „Niknącej Łąki”, przejazd drogą Stu Zakrętów, Góry Stołowe – Błędne Skały
godz. 18.00 – kolacja
godz. 20.00 – zajęcia kameralne – zaliczenia
godz. 22.00 – cisza nocna

12 września
godz.7.30 – śniadanie
godz. 9.00 – wyjazd do Warszawy


Wyjazd integracyjny - „Zielona szkoła” w Murzasichlu (wrzesień 2015 r.)

Na początku roku szkolnego pierwsze klasy uczestniczyły w wyjeździe integracyjnym do Murzasichla. Odbył się on pod koniec września, w dwóch turach wyjechało w sumie siedem klas pierwszych, czyli ponad dwieście osób.

Wyjazd drugiej tury przypadł na koniec września. Wzięły w nim udział klasy A, C i E. Pierwszego dnia zaplanowano zajęcia z panią pedagog. Dowiedzieliśmy się ciekawych rzeczy o sobie nawzajem, rozmawialiśmy o naszych gimnazjach, ustaliliśmy regulamin funkcjonowania klasy, zaprojektowaliśmy „kapsuły bezpieczeństwa” dla jajek i kilka klasowych herbów o bogatej symbolice. Najważniejsze było jednak to, że świetnie się przy tym bawiliśmy i zacieśniliśmy klasowe więzy.

Następnego dnia po śniadaniu wyruszyliśmy na wycieczkę, biorąc na cel jeden z niższych szczytów Tatr – Gubałówkę. Wjechaliśmy na górę kolejką torową i przez długi czas spacerowaliśmy szczytem w stronę Szymoszkowej Polany. Część grupy dostała się na dół pieszo, a pozostali wybrali zjazd kolejką krzesełkową. W obu wypadkach było naprawdę ekstremalnie.

Dzień trzeci należał w całości do muzeów. Na początku Atma – Muzeum Karola Szymanowskiego, a w nim pamiątki po kompozytorze Młodej Polski chronione bardzo czułym alarmem, który (oczywiście niechcący) udało nam się uruchomić. Później udaliśmy się do muzeum Jana Kasprowicza, znajdującego się w domu, w którym niegdyś żył i tworzył ten wybitny artysta. Ogromne wrażenie wywarł na wszystkich znajdujący się w ogródku grobowiec. Przy okazji zwiedzania muzeów odbyliśmy też bardzo długi spacer po niemalże całym Zakopanem.

Dwa ostatnie dni to już tylko górskie wycieczki. Nasz przedostatni cel to Rusinowa Polana. Miłym i spokojnym spacerkiem dotarliśmy na miejsce zaskakujące szybko. Przywitał nas zapierający dech w piersiach górski krajobraz lekko przykryty mgłą i nachodzącymi chmurami. W przerwie przed powrotem czasu starczyło nie tylko na odpoczynek, ale też na trochę zabawy frisbee, sesje zdjęciowe owiec, a nawet samodzielną próbę zdobycia niedalekiej Gęsiej Szyi.

Góry żegnały nas rzęsistymi łzami. Ostatnia wycieczka do Doliny Kościeliskiej odbyła się niemal od początku do końca w ulewnym deszczu. Mimo solidnego przygotowania na takie okoliczności w postaci licznych płaszczy deszczowych byliśmy szczerze uradowani powrotem do pokoi. W takich warunkach trudno było skupić się na podziwianiu górskiej przyrody i chyba nikt nie docenił w pełni jej piękna.

Było nam trochę smutno, kiedy opuszczaliśmy Murzasichle. Przez cały wyjazd panowała miła atmosfera, poznaliśmy się bliżej w klasie i nawiązaliśmy przyjaźnie poza nią. Spędzaliśmy wspólnie czas, dobrze się bawiąc, nie myśląc o szkole i lekcjach. Podczas powrotu mieliśmy jednak dobre humory, bo przed nami jeszcze trzy lata wspaniałej zabawy w dobrej atmosferze i co najważniejsze – z tymi samymi ludźmi.

Opracowała: Katarzyna Kosiarka, klasa 1A